انواع لنز دوربین عکاسی

لنز دوربین ها مهم ترین ابزار عکاسان هستند , حتی بعضی اوقات از خود دوربین نیز اهمیت بیشتری دارند . در این مقاله انواع لنز دوربین عکاسی را مورد بررسی قرار میدهیم .

چرا انتخاب صحیح لنز از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

چرا برخی از لنزها بهتر هستند ؟

معرفی انواع لنز دوربین عکاسی

به طور کلی عکاسان، لنزها را در دو گروه لنزها زوم و لنزهای فیکس قرار می دهند که لنزهای زوم از فاصله کانونی متغیر و عدسی های متفاوت تشکیل شده اند و لنزهای فیکس کاملا برعکس بوده و تعداد عکسی کمتر و همچنین فاصله کانونی ثابتی را در اختیار دارند. لنزهای فیکس یکی از پرطرفدارترین لنزهایی است که توسط عکاسان استفاده می شود آنها بر این عقیده اند که این لنزها کیفیت بهتری از عکس ها را به ثبت می رسانند و همچنین برای تهیه عکس های پرتره بهترین گزینه محسوب می شوند.

لنز نرمال یا استاندارد

فاصله کانونی برابریبا قطر کادری که عکاس در حال عکسبرداری است برخوردار باشد لنز نرمال میباشد .

زاویه دید لنز های نرمال حدود 46 درجه را در اختیار افراد قرار میدهد و با توجه به اینکه زاویه دید انسان چیزی حدود 130 درجه است که 45 درجه آن به زاویه افقی و 26 درجه آن به زاویه عمودی اختصاص دارد .

لنز واید

فاصله کانونی کمتری نسبت به لنز های نرمال دارند .

این نوع لنز زاویه دید گسترده تری دارد .

لنز تله فوتو

خصوصیات لنزهای تله فوتو (۱۰۰mm-800mm) به گونه‌ای است که می‌توانند یک منظره دید بسته برای شما فراهم کنند. این لنزهای بلند، به شما این امکان را می‌دهند که یک فاصله (و احساس عمق را) را فشرده کنید و از فاصله‌ی دور به عکاسی از سوژه‌های به خصوص بپردازید. این لنزها قدرت بالا و عمق میدان کمی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از دورترین و کوچک‌ترین سوژه‌ها عکاسی کنید.

لنز ماکرو

لنز ماکرو لنزی است که علاوه برداشتن همه مشخصات لنزهای معمولی، امکان فوکوس کردن در فاصله‌های کم و قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد. این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی شی در فاصله خاصی ایجاد میکنند.

لنز فیش آی

لنزهای فیش آی یا همان چشم ماهی جزء آن دسته از لنزهایی است که فاصله کانونی بسیار کمی دارد اما در عوض زاویه دید فوق العاده ای را در اختیار عکاس قرار می دهد.

لنز کلوز آپ

به این لنزها کپی نیز می گویند. این لنزها نسبت به ضریبی که دارند فاصله کانونی را افزایش یاکاهش میدهند. کلوز آپ لنزبه همراه سایر لنزها استفاده می شود مثلأ اگر کلوز آپ لنزباضریب ۲ با لنزتله ۱۰۰ f استفاده شود فاصله کانونی لنز ۲۰۰ f خواهد بود و بدین صورت قدرت بزرگ نمایی لنز دو برابر خواهد شد. از این لنز بیشتر در عکاسی حرفه ای استفاده می شود و در فیلمبرداری چندان کاربرد ندارد.

لنز تیلت شیفت

لنز های تیلت شیفت (Tilt shift lenses) یا لنز های با قابلیت تغییر زاویه لنز، به عکاس زمانی که در عمق میدان و پرسپکتیو محدودیت دارد کمک می کنند. حقه های نوری که این لنز ها به کار می برند به صورت دیجیتال قابل پیاده سازی نیستند پس هنگام عکس برداری از مناظر و بنا های معماری خاص، ضروری هستند.

لنز زوم

برای صرفه جویی در هزینه و ایجاد سرعت عمل بالاتر در عکاسی نوعی لنز با عنوان لنز زوم یا لنزهای متغییر در بازار عرضه شده است. این لنزها بر روی بدنه خود دو عدد فاصله کانونی درج شده دارند ( مثل ۷۰-۲۴ ) این لنز از واید ۲۴ دارد تا تله ۷۰ . برای تغییر فقط کافی‌ است حلقه روی بدنه لنز را به حرکت در آورید تا فاصله کانونی تغییر کند . این نوع لنز‌ها سرعت عمل بالا و قیمت کم‌تری دارند ولی در کیفیت تشکیل تصویر به پای لنز های ثابت نمی‌رسند.

 

 

 

 

 

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید